Ψυχολογία και Οικονομία: Οι ψυχές και οι αριθμοί στη Νέα Εποχή
Γράφει ο Γεώργιος Τορνικάντης
Έχουμε εισέλθει επίσημα πλέον στη Νέα Εποχή με την έλευση του νέου κορονοϊού στις ζωές μας και στον κόσμο μας. Ο νέος κορονοϊός δεν αποτέλεσε την αιτία της εγκαθίδρυσης της Νέας Εποχής, αλλά απλώς την αφορμή για μια εποχή, την οποία πολιτικοί, στρατιωτικοί, επιστήμονες, φιλόσοφοι και διάφοροι παγκόσμιοι φορείς εργάζονταν ενδελεχώς και μυστικώς για την έλευση της και την επικράτηση της.
Στην εποχή αυτή που διανύουμε γνωρίζουμε και βιώνουμε μέχρι τις μέρες πρωτόγνωρες καταστάσεις και εφιαλτικά σενάρια για το μέλλον της ανθρωπότητας και την σωτηρία των εθνών. Ο νέος κορονοιός έφερε στο πέρασμα του νέα περιοριστικά μέτρα βγαλμένα από τον οργουελικό κόσμο του 1984 με ολίγη γεύση από τον Θαυμαστό Καινούριο Κόσμο του Άξλους Χάσλευ, φυλάκισε τους ανθρώπους στα σπίτια του υποχρεώνοντας τους να βγαίνουν μόνο με εξοδόχαρτο, λογόκρινε κάθε είδους εναλλακτική επιστημονική τοποθέτηση για την αντιμετώπιση του κορονοϊού κατηγορώντας την ως συνομωσιολογική ή αντιεπιστημονική (όπως έπραξε παλαιά η Σοβιετική Ένωση και η Χιτλερική Γερμανία με τις μη αποδεκτές και ωφέλιμες για το καθεστώς απόψεις), στέρησε από εκατομμύρια ανθρώπους την ελευθερία να κυκλοφορούν, να συναναστρέφονται και να επισκέπτονται όποιον τόπο επιθυμούν κι όποιον άνθρωπο αγαπούν, οδήγησε εκατοντάδες χιλιάδες πολίτες παγκοσμίως στην ανεργία και στην φτώχεια δολοφονώντας με έμμεσο και έντεχνο τρόπο την κοινωνία με σκοπό να την προφυλάξει από έναν ιό που καραδοκεί μέσα στα στενά και στις πλατείες και που δεν έχουν καταλάβει, πολιτικοί και επιστήμονες, πως εξαφανίζεται και πως αντιμετωπίζεται, όμως η εφαρμοσμένη θεραπεία του lockdown δεν αμφισβητείται, ακόμα κι αν ομιλούν οι αριθμοί από μόνοι τους πως κάτι δεν κάνουμε σωστά για την λύση του προβλήματος και ακόμα κι αν οι ψυχές εν όψει Χριστουγέννων και Εορτών σκοτεινιάζουν από την κοινωνική αποξένωση και από την ατομική κατάθλιψη.
Ο κορονοϊός προκάλεσε ένα πολύ μεγάλο χάσμα από την αρχή της έλευσης του ανάμεσα σε αυτούς που έβαλαν πάνω απ’ όλα την υγεία και αυτούς που έβαλαν πάνω απ’ όλα την οικονομία. Οι πρώτοι, μετατράπηκαν σε Υγειονομικοί ενώ οι δεύτεροι σε Οικονομολόγοι. Όπως, ήταν αναμενόμενο η πλάστιγγα έγειρε προς τους πρώτους, καθώς στο δίλημμα μεταξύ Υγείας ή Οικονομίας, είναι φυσικό και υγιές να προηγείται η πρώτη, μιας και χωρίς την πρώτη δεν υπάρχει η δεύτερη.
Το δίλημμα ήταν εξ’ αρχής αφελές και παραπλανητικό. Αν έπρεπε να υπάρξει κάποιο δίλημμα (αν και δεν βρίσκω λόγο γιατί θα πρέπει πάντα να διχάζουμε τον λαό) , θα έπρεπε να ήταν Ψυχική Υγεία ή Οικονομική Ψυχολογία.
Ο ψυχολογικός παράγοντας στην Οικονομία
Ένας ‘’Ειδικός’’ της αρχαιότητας, ο Ιπποκράτης, σύμφωνα με την ιατρική του φιλοσοφία και την ανθρωποκεντρική του προσέγγιση είχε επισημάνει πως η ψυχική υγεία ενός ανθρώπου είναι αυτή που διατηρεί έναν άνθρωπο υγιή σε ψυχοπνευματικό επίπεδο και κατά επέκταση σε ψυχοσωματικό και πως κάθε ασθένεια και εκδήλωση του ανθρώπινου οργανισμού έχει τις ρίζες του σε κάποια ψυχική ασθένεια και στον δυσαρμονικό τρόπο ζωής του. Αν ο άνθρωπος τρέφεται με αρνητικά συναισθήματα όπως ο φόβος, το άγχος, η αγωνία, κ.α. έχουν ως αποτέλεσμα την σταδιακή αποδυνάμωση του ανοσοποιητικού συστήματος και μετατρέπουν τον άνθρωπο σε ευάλωτο και επιρρεπή σε εξωτερικές ή εσωτερικές ασθένειες και νόσους. Αυτό αποτελεί επιστημονική τοποθέτηση στον κλάδο της σύγχρονης Ιατρικής και βασική αρχή της Ψυχολογίας.
Η θετική ψυχολογία μας διδάσκει πως όταν ένας άνθρωπος σκέφτεται θετικά και αισιόδοξα, κι όχι φοβικά και αρνητικά, τότε μπορεί να πλάσει τον δικό του ονειρικό κόσμο με τα δικά του χέρια και να δημιουργήσει το δικό του οικονομικό μοντέλο ανάπτυξης. Ένας λαός με πεσμένη ψυχολογία, με καταπιεσμένη προσωπικότητα και με κατακλυσμό αρνητικών σκέψεων και φοβιών καθημερινώς, δεν μπορεί να ορθοποδήσει κοινωνικά και αδυνατεί να δημιουργήσει εξόδους διαφυγής από οποιαδήποτε μορφή κρίσεως, είτε υγειονομική, είτε οικονομική, είτε εθνική, διότι δεν διαθέτει πλέον υγιή εθνική προσωπικότητα για να ανταπεξέλθει στις προκλήσεις του μέλλοντος, τα κοινωνικά του αντισώματα έχουν εξασθενίσει και το εθνικό του ανοσοποιητικό σύστημα έχει τεθεί εκτός λειτουργίας μετά την πολύμηνη και καταστροφική για την ψυχική υγεία του λαού εφαρμογή του κοινωνικού εγκλεισμού. Μία κοινωνία χωρίς ψυχική υγεία είναι μια ασθενική κοινωνία που επέζησε από έναν ιό.
Ο οικονομικός παράγοντας στην Ψυχολογία
Το ερώτημα ‘’Είμαι καλά γιατί έχω χρήματα ή Έχω χρήματα γιατί είμαι καλά’’ ακούγεται σαν σόφισμα της σύγχρονης εποχής, όμως περιέχει μέσα του μια διττή αλήθεια. Σίγουρα, αν δεν είμαι καλά, δεν μπορώ να βγάλω χρήματα, κι αν δεν βγάλω χρήματα, δεν θα μπορώ να ζήσω εγώ και την οικογένεια μου. Επίσης, αν δεν βγάλω χρήματα, δεν θα μπορώ να ικανοποιήσω τις βασικές μου ανάγκες όπως φαγητό, νερό, ρούχα και στέγη (σύμφωνα με την κοινωνική πυραμίδα ιεράρχησης των αναγκών του ανθρωπιστή ψυχολόγου, Αβραάμ Μάσλοου) ή ακόμα και τις ψυχικές ανάγκες και τα ενδιαφέροντα μου όπως μια βόλτα στην εξοχή, ένα καλό βιβλίο, ένα καλό κρασί με δυο καλούς φίλους με αποτέλεσμα να αποκοινωνικοποιηθώ και να απομακρυνθώ από τις συνήθειες μου και τις ψυχικές μου ανάγκες, αυτές που μου δίνουν ζωή, και έτσι να νοσήσω ψυχικά και κατά επέκταση σε βάθος χρόνου και σωματικά.
Αν όμως είμαι καλά, δηλαδή υγιής βιολογικά αλλά δεν έχω εργασία και χρήματα, δεν θα είμαι καλά σε ψυχικό και συναισθηματικό επίπεδο. Θα είμαι καλά, αν μπορώ να εργαστώ, να εξελιχθώ, να προκόψω που έλεγαν οι παλιοί… Ιδίως για το αρσενικό φύλο, το οποίο έχει μάθει να είναι από τη φύση του αυτόνομο και ανεξάρτητο και να αισθάνεται σημαντικό και χρήσιμο στην κοινωνία όταν παράγει έργο και όταν συνεισφέρει στο σπίτι του, η αδυναμία εύρεσης εργασίας εκλαμβάνεται από τον άνδρα ως ανικανότητα, η απόλυση ως απόρριψη και η αναστολή εργασίας ως καταδίκη. Μετά τα τεράστια ποσοστά ανεργίας, το φεμινιστικό κίνημα, την μείωση των μισθών και τον νέο κορονοϊό, οι άνδρες ίσως βρεθούν στην χειρότερη θέση, μιας και είναι αυτοί που θα έχουν χάσει τα περισσότερα και είναι αυτοί που θα νιώθουν περισσότερο τα βάρη στην πλάτη τους βλέποντας τις οικογένειες τους να λιμοκτονούν και να φυτοζωούν.
Κάθε άνθρωπος που έχει χρήματα στην τσέπη του αισθάνεται πως μπορεί να κινηθεί κατά βούληση και μπορεί να συντηρήσει τον εαυτό του, αυτό ανεβάζει την προσωπική του ψυχολογία και ενισχύει την κοινωνική οικονομία.
Οι Αριθμοί καθορίζουν τις Ζωές μας
Ο Άγιος Νικόλαος Βελιμίροβιτς έχει γράψει ένα βιβλίο με τίτλο ‘’Οι σκέψεις καθορίζουν την ζωή μας’’ στο οποίο εξηγεί με ευλαβή τρόπο το πώς οι λογισμοί μας καθορίζουν την ποιότητα του βίου μας. Το ίδιο ρεύμα είχαν εκφράσει και ο Ζήνων και ο Επίκτητος, οι εκπρόσωποι της στωικής φιλοσοφικής σχολής χιλιάδες χρόνια πριν, ‘’Πως είμαστε αυτό που σκεφτόμαστε’’! Δυστυχώς, για εμάς τους θνητούς δεν επικράτησε παγκοσμίως η Στωική Φιλοσοφία, ούτε και η Χριστιανική Πίστη, αλλά μια ελίτ τεχνοκρατών, τραπεζιτών και επιχειρηματιών με μίσος για τον άνθρωπο, λατρεία για το χρήμα και με ιδεολογικό προσανατολισμό θρησκευτικού τύπου, τον μετανθρωπισμό*.
Το όραμα των παγκοσμίων εξουσιαστών δεν είναι μια ανθρωπότητα που βαδίζει προς την θέωση της, ούτε μια Οικουμένη που ζει με αρμονία και ειρήνη κατά Φύση και κατά χάρη Θεού, αλλά μία ανθρωπότητα που οδηγείται με μαθηματική ακρίβεια και με έντεχνη μεθοδικότητα προς την απώλεια της πνευματικής της υπόστασης και της συνειδητότητας της και έναν κόσμο που θα κινείται σε ρυθμούς χρηματιστηρίου σαν ένας απλός αριθμός και που θα παρακολουθείται κάθε του δραστηριότητα οικονομικής, κοινωνικής, διατροφικής και προσωπικής φύσεως από τον Μεγάλο Αδερφό που οικοδομείται.
Ο μελλοντικός άνθρωπος δεν θα έχει καμία σχέση με τον σημερινό άνθρωπο της προ κορονοϊού εποχής. Η διαίρεση της τρισυπόστατης φύσης του (ψυχή – πνεύμα – σώμα) θα επιφέρει δυσαρμονία στον ανθρώπινο ον, μεταμορφώνοντας τον σε έναν άβουλο, εύχρηστο και πλήρως υποταγμένο ον στις ορέξεις του και στις επιδιώξεις των παγκοσμιοποιητών, αλλοιώνοντας την ιερότητα του προσώπου του, όπως το έπλασε ο Θεός, και εξαλείφοντας κάθε ανθρώπινο συναίσθημα και εγγενές γνώρισμα του.
Ο νέος κορονοϊός φέρνει μια Νέα Εποχή, με δώρα για το κρόνιο έτος 2020, ηλεκτρονικά φακελώματα, νέες ταυτότητες, υγειονομικά διαβατήρια, εμβόλια, 5G, drones, νέες εφαρμογές εντόπισης ανθρώπων, θερμικές κάμερες, κ.α. όλα για την ασφάλεια του πληθυσμού και για την υγεία των πολιτών.
Εξάλλου, το κατά πόσο οι αριθμοί καθορίζουν τις ζωές μας, το βλέπουμε και στα δελτία ειδήσεων, όπου την ελευθερία μας, την αξιοπρέπεια μας και την επιστροφή στην εργασία μας και στην κοινωνία μας, την καθορίζουν τα κρούσματα, οι προσβεβλημένοι, οι διασωληνωμένοι και οι θάνατοι.
Ότι πουν τα νούμερα, διότι τα νούμερα δεν ψεύδονται λένε πάντα οι ειδικοί. Τι γίνεται όμως όταν οι ειδικοί, είναι καλοί και στην μαγειρική;
Η Ψυχή είναι το Κλειδί του Σύμπαντος
Το απόφθεγμα αυτό ανήκει στον άνθρωπο και σοφό της αρχαίας εποχής που πρώτος εισήγαγε την έννοια της ψυχής και της συμπαντικής της πορείας στον κόσμο μας, τον Σωκράτη. Ο Αθηναίος φιλόσοφος υπήρξε ο πρόδρομος της ψυχολογίας σε φιλοσοφικό πεδίο και ο κάτοχος μίας βαθιάς γνώσης** της ψυχής προερχόμενη από τα πέρατα του Σύμπαντος. Πολλούς αιώνες μετά, η έλευση του Ιησού Χριστού, του πραγματικού Σωτήρος αυτού του κόσμου, και οι Χριστιανοί Πατέρες θα κωδικοποιήσουν την ψυχή του ανθρώπου υπό το πνευματικό Φως του Πατρός και θα δώσουν την δική τους ανθρωπολογική και σωτηριολογική ερμηνεία.
Ο άνθρωπος είναι πνεύμα, ψυχή και σώμα. Τα τρία αυτά δομικά στοιχεία είναι άμεσα συνυφασμένα μεταξύ τους. Όταν το ένα πέσει, έχει την τάση να τραβάει και τα άλλα μαζί του. Όταν το ένα ανεβαίνει σκαλοπάτι στην εξέλιξη του ανθρώπου, ακολουθούν και τα άλλα. Το ανθρώπινο πνεύμα είναι αυτό που έχει την ευλογία να εξελίσσεται με την πάροδο των χρόνων, ενώ το σώμα είναι αυτό που φτάνει στην ακμή του στην ηλικία των 18 – 33 και μετά ακολουθεί σταδιακά μια πτωτική πορεία μέχρι την οριστική του φθορά. Η ψυχή όμως είναι αυτή που παραμένει ζωντανή και μετά τον θάνατο του σώματος και επιστρέφει πίσω από εκεί που ήρθε, στη βάση της κουβαλώντας μαζί της τα επιτεύγματα της και τα ηθικά της βάρη. Και αυτήν προσπάθησαν και προσπαθούν μέχρι τις μέρες μας να σώσουν οι Άγιοι και οι Πατέρες της Εκκλησίας. Να μη απολέσει ο άνθρωπος την ψυχή του. Διότι αν η ψυχή είναι το κλειδί του σύμπαντος, τότε ο άνθρωπος κινδυνεύει να μείνει εκτός της οικίας του Θεού.
Οι ‘’επιστήμονες’’, οι ‘’φιλόσοφοι’’ και οι δημαγωγοί της Νέας Εποχής*** σε αυτό το σημείο του ανθρώπου ασκούν την πίεση μέσω των ηθικών διλημμάτων και των σωματικών απολαύσεων. Κηρύττοντας τον πνευματικό πόλεμο που απευθύνεται στον νου του ανθρώπου και θέλοντας να τον διαβάλουν ώστε να κατευθύνουν τις σκέψεις του, οι οποίες με τις σειρά του θα επηρεάσουν τα συναισθήματα του και στο τέλος θα γίνουν πράξεις, όπως διδάσκει και η συναισθηματική νοημοσύνη, με αποτέλεσμα ο άνθρωπος, το μεγαλύτερο δημιούργημα του Θεού, να παραδώσει εθελοντικά και εκούσια την ελευθερία του στο παγκόσμιο Κράτος, να εμπιστευτεί την ελίτ για την σωτηρία του αντί τον Έναν και Μοναδικό Θεό και κατά αυτόν τον τρόπο να συνυπογράψει την πώληση της ψυχής του με αντάλλαγμα την ασφάλεια του και την προστασία του από τα δεινά που οι ίδιοι νεοεποχίτες κυρίαρχοι έχουν δημιουργήσει ακολουθώντας πιστά την κρυφή ατζέντα τους ώστε να σκλαβώσουν την ανθρωπότητα σε έναν κόσμο άψυχο και απρόσωπο, ψηφιακά ελεγχόμενο και μηχανικά υποκινούμενο.
Ευτυχές Τέλος ή Οδυνηρή Αρχή
Η κρίση του κορονοϊού δημιούργησε τις συνθήκες για το Great Reset**** που ετοιμάζουν οι μεγάλοι κυρίαρχοι. Το κοινωνικό πείραμα του lockdown φαίνεται να στέφθηκε με επιτυχία σε παγκόσμια κλίμακα παρά τις ελάχιστες αλλά φωτεινές εξαιρέσεις άρνησης και αντίθεσης των περιοριστικών μέτρων σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις και αμερικανικές πολιτείες. Το πείραμα άλλωστε του διαπρεπούς επιστήμονα Μίλιγκραμ για την υποταγή του πολίτη μπροστά στην αυθεντία (ειδικός σε έναν τομέα π.χ. υγείας) είχε δώσει τα πορίσματα του και τα διαπιστευτήρια για την επιβεβαιωμένη αντίδραση των πολιτών και την συμμετοχή τους στο όλο κοινωνικό εγχείρημα.
Αυτή τη στιγμή, βρισκόμαστε σε ένα μεγάλο δίλημμα, ίσως πιο απαραίτητο και πιο αληθινό από ποτέ! Βαδίζουμε ανάμεσα σε μια γενναία απόφαση αντιμετώπισης της κρίσεως μέσω άλλων εναλλακτικών μεθόδων και με την συνεισφορά και συνεργασία κι άλλων σημαντικών κλάδων (όπως των ψυχολόγων, των κοινωνιολόγων και των οικονομολόγων) ώστε να οδηγήσουμε τον κόσμο έξω από τα ‘’σπήλαια’’ του με σύνεση, μεθοδικότητα, αίσθημα προστασίας και αλληλεγγύης και να δώσουμε στην όλη υπόθεση ένα Happy End με λιγότερο κόστος σε ψυχικό, κοινωνικό και οικονομικό φορτίο ή θα συνεχίσουμε να ακολουθούμε την απάνθρωπη και αποκρουστική λύση του lockdown καταδικάζοντας όλη την κοινωνία σε μια σταδιακή, αργοπορημένη και ολοκληρωτική διάλυση της με αποτέλεσμα να μετράμε στο μέλλον τους αριθμούς σε ‘’κρουσμάτα’’ καταθλιπτικών, ψυχοπαθών, εξαθλιωμένων και αγριεμένων πολιτών πατώντας το κουμπί της Painful (Re) Start.
Το βέβαιο είναι πως οι πραγματικές συνέπειες του κορονοϊού και της εφαρμοσμένης ‘’θεραπεία του’’ σε ψυχολογικό, κοινωνικό και οικονομικό επίπεδο δεν έχουν εκδηλωθεί ακόμα και δεν έχουν ακόμη αποσαφηνιστεί. Πολύ φοβάμαι, όμως, πως πολύ σύντομα θα αντικρύσουμε την οδυνηρή αλήθεια που δεν θέλαμε να πιστέψουμε και πως θα αντιληφθούμε το μεγαλύτερη φιάσκο του 21ου αιώνα, όπως έχει αναφέρει και ο εξαιρετικός Έλλην επιδημιολόγος κύριος Ιωάννης Ιωαννίδης…
* Απεροπία – Το πρώτο ελληνικό ιστιολόγιο για τον διανθρωπισμό και και τον μετανθρωπισμό της Χρυσούλας Μπουκουβάλα
** Η Αποκάλυψη μετά του Ιωάννη – Ιωάννης Τσατσάρης
*** Νέα Εποχή, εποχή εξέλιξης ή χειραγώγησης – Δάφνη Βαρβιτσιώτη
**** Great Reset – Klaus Scwhab , Πρόεδρος του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ
(αναγνώστης του βιβλίου αυτού και πιστός εφαρμοστής φαίνεται να είναι και ο δικός μας Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης)